4-ти април 2019 година за музея закупих първия двигател ДБ-24 с №878.
DB-24(ДБ-24) 24cc R/C Glow №879, two-line, Aircraft repair plant, Plovdiv, Bulgaria, 1971
Днес 6-ти юни 2021 година започвам неговата генерална и вероятно не последна корекция.
ДБ-12, така и ДБ-24 са спомени от моето детство.
1972-а бе създаден клуба към ВМЗ гр.Сопот с основно направление автомоделизъм.
Идеята за създаването му е на инж.генерал-лейтенант Георги Ямаков†.
Генерален директор на ДСО"Металхим", препоръчвам да прочетете:
https://bg.wikipedia.org/wiki/Георги_Ямаков
Имах честта да го познавам лично, помагал ми е многократно, мир на праха му!
Клуб за пионери, средношколци и работници намиращ се в територията на военен завод!
Описано в тема "Спомени за спорта" стр.2 пост 26:
https://rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-2
През 1973-та придружен от закупчик на "ВМЗ" посетих МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
Цел закупуване материали за новосъздадения клуб.
Знаех, че там има балса и това бе най-лесния и бърз начин да набавя за клуба.
Имаше натиск и малко изнудване, искаха освен балса да ни продадат
няколко двигателя ДБ-12, ДБ-24, свещи, лети гумени колела и др.
За клуба и децата пари не се жалеха, плащаше завода, при това с български левове.
Закупчика нямаше как да откаже на едно дете, пък и за това го бяха пратили.
Подписа документите, натоварихме колата и обратно.
В темата "Спомени за спорта" пост 27 съм описал участието си на състезание използвайки DIGITAL TX14.
Радиоапаратура пряко свързана с първите РУМ.
Приемника, сервомеханизмите, захранването са много тежки.
Поради тази причина купето на модела ми беше от балса, същата която взех от МРЗ "Георги Димитров".
Снимка в "Спомени за спорта" пост 28.
В същата тема пост 43 разказвам как м.с.инж.Валентин Динков използва
част от балсата и един ДБ-12 за направата на първия сериозен модел в клуба.
За съжаление нямам снимка и използвам такава от каталога на Graupner.
В момента в музея имам два напълно окомплектовани ДБ-24 №530 и №879.
Разглобен за измерване №1267, витло(перка) и няколко свещи.
Двигателя е българско производство, двуцилиндров, редови, метанолов с нагревна свещ.
ДБ-24 е създаден в Авиоремонтния завод / АРЗ / по рано МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
Предложението за сдвояване на два двигателя ДБ-12 е направено от подполковник Шишков†
(цитирам спомени на м.с.инж.Стефан Харитов и потвърдено от м.с.Христо Китипов).
Този факт е записан и в книгата "Между земята и небето" от Емил Павлов†.
Експеримента е успешен и започва серийното производство през 1971г.
През годините в процеса на производство са правени промени.
Произведени са повече от 1400 двигателя и самолети РУМ-2МБ,
и значително по-малко количество УТ-РУМ.
В книгата "Когато духът ни ръководеше" също има много и изключително интересни факти.
Електронния вариант на двете книги предостави Стефан Христозов
по време на дускисията, за което му благодаря от сърце!
https://drive.google.com/drive/folders/1KLtIFyn5xOLJ7dQWW7QX4RVY2W9pW6vb
Чаках хартиен вариант на двете книги и направих нова снимка:
Произведени са повече от 1400 двигателя, респективно самолети РУМ-2МБ,
и значително по-малко количество УТ-РУМ.
Голяма част по поръчка на СССР и съответно експортирани по това направление.
Освен спомените доказателство за това предостави един мой нов приятел от чужбина.
По редица причини за сега не цитирам името му, ще го направя по-късно.
Само му благодаря от цялото си сърце!
Такива формуляри има и в България, но те не са попълнени за експорт към СССР.
Формуляра е прономерован, подписан, подпечатан, прошнурован и пломбиран с оловна пломба!
Поръчки и експорт е имало и за други страни.
За първата партия от 100 броя СССР заплаща с "валута второ направление".
В чешска книга за микродвигатели с автор инж.Иржи Калина е направена грешка.
Предполагам по-незнание или подвеждане, за момента не мога да установя точно.
В раздела "Двигатели СССР" има снимка и странно име "Алку-23".
Единственното вярно е обема 23.
Признавам си, че лично аз съм се заблуждавал 50 години приемайки
на доверие името за съответсвие с кубатурата.
Вероятно и производителя, като всички българи е свикнал да закръглява.
Книгата е издадена 1983г. на чешски и преведена на руски през 1988г.
Тиража на руския превод е 75000!
Почти всички технически и моделарски книги преведени на руски се продаваха и в България.
Странно, но първата част на тази книга не е продавана в България.
Докато втората част притежават почти всички възрасни моделисти.
Закупих за музея двете книги преди година и тогава открих тази грешка.
Тази грешка(лъжа) се мултиплицира през времето почти 50 години.
Както в СССР така и по целия свят...
За да я поправя се регистрирах на руски моделарски форум:
http://forum.rcdesign.ru/
Както предполагах първоначалната реакция бе бурна.
Започнах диспут с Эдуард Кобец колекционер и активен участник във форума.
Диспута е в темата "Коллекция модельних ДВС":
http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-116.html
Стр.116 пост 439,440,441...до стр.120 пост 4799
За съжаление все още не сме го завършили.
Ето линк към канала му на яндекс:
https://zen.yandex.ru/id/5cc06d6524a36500b485ef1e
По време на диспута получих подкрепа и информация от България и чужбина!
Благодаря на Стефан Христозов, Павел Бучински, м.с.инж.Стефан Харитев, з.м.с.Асен Танев, м.с.Валентин Динков и др.
След проведения диспут Эдуард Кобец започна разглеждането на чуждите двигатели
с първия български серийно произвеждан ДБ-24.
Благодарих му на руския форум!
Благодаря му и тук от името на всички работели по този проект, моделисти, работници, инженери и ръководители!
Ето междинния резултат:
https://zen.yandex.ru/media/id/5cc0...deleimishenei-db-24--60b72271cee36237b8b3e008
Има нужда от още малко корекции, но се надявам и това да се случи.
Вчера(19 юни 2021) получих пратка от Украйна, с подаръка от Сергей Кучерук.
По-горе бях обещал да оповестя името му допълнително и изпълнявам дадената дума.
Сергей Кучерук подари за музея пълен комплект съпровождаваща документация за РУМ-2МБ №02873!
Именно нея беше снимал за да ми помогне в диспута с Эдуард Кобец.
В България има такива формуляри и документи, но те не са попълнени за експорт към СССР!
Няма да коментирам факта, че в злополучната книга на инж.И.Калина е написано СССР, а не Русия...както и това,
че никой в Украйна не претендира къде е разработен и изработен ДБ-24.
Отричат съществуването на ДБ-25(Алку-25) и разработката му в Киев!
Благодаря на Сергей Кучерук за помоща и за този изключително ценен артефакт!
17.12.2021