Моделарски мотори

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
KOLIBRI OTM-0,8 (КОЛИБРИ ОТМ-0,8), Diesel, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1975
Колибри.jpg
Данни от инструкцията:
Обем 0,78cm³, диаметър на цилиндъра 10,5мм, ход на буталото 9мм, обороти 9000-10000 об./мин.
Нов, в кутийка, с ключ, болчета и гайки и дори жигльор.
Има инструкция, но най-интересното е гърба на кутийката:
Колибри-гърба на кутийката.jpg
Преоценен на 50%!

MODELAR IRPLANE NEWS September 1975:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OTM .048 Kolibri.html

04.05.2022

14.05.2022
KOLIBRI OTM-0,8 (КОЛИБРИ ОТМ-0,8), Diesel, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1976
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
STRIZH OTM-1,5 (СТРИЖ ОТМ-1,5), Diesel, Exported by v/o Novoexport, Moscow, USSR, 1984
(СТРИЖ ОТМ-1,5) (1,5 cm³)
Стриж.jpg
STRIZH.jpg
Данни от паспорта:
Обем 1,48cm³, диаметър на цилиндъра 12,5мм, ход на буталото 12мм, обороти 3000-15000 об./мин.
Допълнителна информация:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OTM 1.5 STRYZ.html

04.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
JENA 2,5cc MW, marine, VEB Carl Zeiss Jena, East Grmany, 1961
Jena 2,5 cc.jpg
Обем 2,46cm³, диаметър 15,5мм, ход на буталото 13мм, обороти 12...17000об./мин.
Нов, с кутийка.
В музея е да навява спомени на моя приятел Явор Йотов от гр.Русе.
Подробности в темата "Спомени за спорта".

14.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MVVS 1,5 D №610, Modela - MVVS, BRNO, Czech Republic, 1986
MVVS1.jpg
MVVS1.5.jpg
Обем 1,46cm³, диаметър 13мм, ход на буталото 12мм, обороти 17000об./мин.
Препоръчани витла 180х90, 180-200х80-100.
Важен за нашият клуб двигател.
Накъде 80-те ВМЗ праща делегация в Чехословакия за закупуване на две огромни преси.
Уникални, специално създадени за военно производство.
Помолихме покрай тях да отпуснат малко крони и за нас.
М.с.Тодор Дилчев бе специално командирован да завода в гр.Бърно да закупи такива двигатели.
Донесе една чанта, само двигатели без тази лъскави кутии, но това е музеен ескпонат.
Нов, с кутия и паспорт.

29.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MD-2,5 P "METEOR", Glow, Central aircraft model laboratory of DOSAFF, USSR, 1968
МД-2,5 П "МЕТЕОР",свещов, Централна авиомоделна лаборатория на ДОСАФФ, 1968г.
Бледо копие на "Super Tigre Jubilee G20".
Метеор МД2.5.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър 15мм, ход на буталото 14мм, обороти 14000 об./мин.
Нов, с кутия, ключ за свещи и паспорт. 1980г. Главата е отлята с надпис ЦЕНА 12р50.
Такъв бе втория двигател за който събирах стотинки цяла година.
За него направих нов тренкорд и се наложи да го дам за Районната изложба на ТНТМ.
След нея получих модела си без двигател:-(
Кой го беше откраднал така и не се разбра.
Въпреки оплакванията ми никой не възстанови сумата похарчена за двигателя.

MD-5 "KOMETA" 5cc, Glow, Serial production began in the late 50's
МД-5 "КОМЕТА" Серийно производство започва в края на 50-те
Meteor NEXT VERSION.jpg
По-нова версия. Нов, липсва кутия и паспорт.
При сравнение на двата картера се вижда, че кокилата в която са ляти е друга.
Главата е стругована и в последствие пясокоструена.
Жигльора е разположен странично, а не по центъра на дифузора.
Отвора за витло в главината е значително по-голям.
Инфорамиция от AERO MODELLER November 1958:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kometa MD 5.html
и
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kometa MD5 (2).html

12.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MN01K Marin Nedelchev, Bulgaria - a mold, with a crankcase casting in it
MN01K з.м.с.Марин Неделчев - кокила, с отливка на картер в нея
Авторски двигател на з.м.с.Марин Неделчев(майната):
MN_1.jpg
MN01 Marin Nedelchev, Bulgaria - motor 4 channel, AAC with pipe
MN01 з.м.с. Марин Неделчев - мотор 4 канален, ААС с тръба
MN_2.jpg
MN-4.jpg
Повече подробности в темата "Спомени за спорта" стр.1 пост 7:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/

20.12.2021

25.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
RS10 2,5сс F2A, Glow, ABC, St.Dobrev, Kazanlak, Bulgaria, 1988
RS10 e изработен от м.с.Станчо Добрев през 1988г. в гр.Казанлък със съдействието на Румен Папов и Георги Бодурков†.
RS10_1.jpg
RS10_2.jpg
На горните снимки е с глава от Super Tigre G.15, вече е с глава като на Rossi и свещ от Rossi:
RS01 new face.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър на цилиндъра 15мм, ход на буталото 14мм.
Повече подробности в темата "Спомени за спорта".

23.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MVVS 2,5 GRR №110, Glow, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1984
MVVS2.5.jpg
Препоръчани витла 180х80, 200х100, 200-220х100-120.
Нов, с картонена кутия, паспорт.

31.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MVVS 3,5 GFR-R/C №47, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1987
MVVS 3.5 GFR-RC.jpg
Обем 3,48 cm³, диаметър 16,8 мм, ход на буталото 15,7 мм.
Препоръчани витла 230х100, 220-240х120.
Нов, с кутия, паспорт.

31.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MVVS 6,5 GFR №663, Glow, ABC, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1987
MVVS6.5.jpg
Обем 6,57cm³, диаметър 21мм, ход на буталото 19мм, обороти 17500 об./мин.
Препоръчани витла 250х120, 240-260х120.
Нов, с картонена кутия, паспорт.
В музея има два еднакви, двата са нови, но с различни номера.
Втория е на стр.23 пост 443:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Моделарски-мотори.2286/page-23#post-38736
Въпреки, че и двата са произведени 1987г. цвета на опаковките е различен.
Информация в Model Builder August 1984:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/MVVS 6.5F.html

03.02.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
POLET-5.6 №77, Factory №9 DOSAAF Kiev, USSR, 1971
ПОЛЕТ-5.6 №77 Завод №9 ДОСААФ гр.Киев, УССР, 1971
ПОЛЕТ.jpg
Обем 5,6cm³, диаметър на цилиндъра 20,5мм, ход на буталото 17,7мм, обороти 9500 об./мин.
Цената е била 17 рубли и 68 копейки.
Нов, силно консервиран. С кутия и паспорт.

09.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MARZ-2,5D (МАРЗ-2,5Д) №08653, Diesel, the Moscow factory of DOSAAF "MARZ", 1990
МАРЗ-2,5Д №08653, Дизел, Произвеждан в Московския завод на ДОСААФ "МАРЗ", 1990
MARZ.jpg
Обем 2,48cm³, диаметър 15,5мм, ход на буталото 13мм, обороти 15500 об./мин.
Нов, с кутия и втори дифузор. Без паспорт.
AERO MODELLER:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Marz 2.5D.html

14.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
NORVEL BIG MIG .074 R/C Revlite, Designer Valery Novikov, St.Petersburg, Russia, 2004
NORVEL BIG MIG .15.jpg
Обем 1,2cm³, диаметър 11,75мм, ход на буталото 11мм, обороти 3500...17500об./мин.(APC 7X3).
Главен конструктор е Валерий Новиков(по руски фамилията е първа Новиков Валерий).
Уточнението е от Виталий Махин стр.123 пост 4891:
http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-123.html
Най-интересното при този двигател е революционната двойка!
Revlite ААО-Aluminum piston Nickel-plated, Aluminum cylinder Oxide ceramic coating
MODEL AIRPLANE NEWS:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Norvel Big Mig .074.html

05.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
NORVEL BIG MIG .15 R/C Revlite , Designer Valery Novikov, St.Petersburg, Russia, 2003
NORVEL BIG MIG .jpg
Обем 2,5cm³, диаметър 15,13мм, ход на буталото 13,8мм, обороти 3500-13500 об./мин.(APC 8X4).
Главен конструктор е Валерий Новиков(по руски фамилията е първа Новиков Валерий).
Уточнението е от Виталий Махин стр.123 пост 4891:
http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-123.html
Най-интересното при този двигател е революционната двойка!
Revlite ААО-Aluminum piston Nickel-plated, Aluminum cylinder Oxide ceramic coating

15.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
NORVEL AX-40 BB AME Revlite R/C, Glow, Designer Sergey Lebedev, St.Petersburg, Russia, 2003
NORVEL AX-40.jpg
Обем 6,48cm³, диаметър 20,85мм, ход на буталото 19мм, обороти 2000-16000 об./мин.
Главен конструктор е Валерий Новиков(по руски фамилията е първа Новиков Валерий).
Уточнението е от Виталий Махин стр.123 пост 4891:
http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-123.html
Най-интересното при този двигател е революционната двойка!
Revlite ААО-Aluminum piston Nickel-plated, Aluminum cylinder Oxide ceramic coating
MODEL AIRPLANE NEWS July 2004 - Model Engine Tests:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Norvel AX-40.html

05.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
4-ти април 2019 година за музея закупих първия двигател ДБ-24 с №878.
DB-24(ДБ-24) 24cc R/C Glow №879, two-line, Aircraft repair plant, Plovdiv, Bulgaria, 1971
Днес 6-ти юни 2021 година започвам неговата генерална и вероятно не последна корекция.
ДБ-12, така и ДБ-24 са спомени от моето детство.
1972-а бе създаден клуба към ВМЗ гр.Сопот с основно направление автомоделизъм.
Идеята за създаването му е на инж.генерал-лейтенант Георги Ямаков†.
Генерален директор на ДСО"Металхим", препоръчвам да прочетете:
https://bg.wikipedia.org/wiki/Георги_Ямаков
Имах честта да го познавам лично, помагал ми е многократно, мир на праха му!
Клуб за пионери, средношколци и работници намиращ се в територията на военен завод!
Описано в тема "Спомени за спорта" стр.2 пост 26:
https://rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-2
През 1973-та придружен от закупчик на "ВМЗ" посетих МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
Цел закупуване материали за новосъздадения клуб.
Знаех, че там има балса и това бе най-лесния и бърз начин да набавя за клуба.
Имаше натиск и малко изнудване, искаха освен балса да ни продадат
няколко двигателя ДБ-12, ДБ-24, свещи, лети гумени колела и др.
За клуба и децата пари не се жалеха, плащаше завода, при това с български левове.
Закупчика нямаше как да откаже на едно дете, пък и за това го бяха пратили.
Подписа документите, натоварихме колата и обратно.
В темата "Спомени за спорта" пост 27 съм описал участието си на състезание използвайки DIGITAL TX14.
Радиоапаратура пряко свързана с първите РУМ.
Приемника, сервомеханизмите, захранването са много тежки.
Поради тази причина купето на модела ми беше от балса, същата която взех от МРЗ "Георги Димитров".
Снимка в "Спомени за спорта" пост 28.
В същата тема пост 43 разказвам как м.с.инж.Валентин Динков използва
част от балсата и един ДБ-12 за направата на първия сериозен модел в клуба.
За съжаление нямам снимка и използвам такава от каталога на Graupner.
В момента в музея имам два напълно окомплектовани ДБ-24 №530 и №879.
Разглобен за измерване №1267, витло(перка) и няколко свещи.
Двигателя е българско производство, двуцилиндров, редови, метанолов с нагревна свещ.
ДБ-24 е създаден в Авиоремонтния завод / АРЗ / по рано МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
Предложението за сдвояване на два двигателя ДБ-12 е направено от подполковник Шишков†
(цитирам спомени на м.с.инж.Стефан Харитов и потвърдено от м.с.Христо Китипов).
Този факт е записан и в книгата "Между земята и небето" от Емил Павлов†.
Експеримента е успешен и започва серийното производство през 1971г.
През годините в процеса на производство са правени промени.
Произведени са повече от 1400 двигателя и самолети РУМ-2МБ,
и значително по-малко количество УТ-РУМ.
В книгата "Когато духът ни ръководеше" също има много и изключително интересни факти.
Електронния вариант на двете книги предостави Стефан Христозов
по време на дускисията, за което му благодаря от сърце!
https://drive.google.com/drive/folders/1KLtIFyn5xOLJ7dQWW7QX4RVY2W9pW6vb
Чаках хартиен вариант на двете книги и направих нова снимка:
DB-24 and books.jpg
Произведени са повече от 1400 двигателя, респективно самолети РУМ-2МБ,
и значително по-малко количество УТ-РУМ.
Голяма част по поръчка на СССР и съответно експортирани по това направление.
Освен спомените доказателство за това предостави един мой нов приятел от чужбина.
По редица причини за сега не цитирам името му, ще го направя по-късно.
Само му благодаря от цялото си сърце!
ФОРМУЛЯР РУМ-2МБ №02873.jpg
Такива формуляри има и в България, но те не са попълнени за експорт към СССР.
Формуляра е прономерован, подписан, подпечатан, прошнурован и пломбиран с оловна пломба!
Печати.jpg
Поръчки и експорт е имало и за други страни.
За първата партия от 100 броя СССР заплаща с "валута второ направление".

В чешска книга за микродвигатели с автор инж.Иржи Калина е направена грешка.
Предполагам по-незнание или подвеждане, за момента не мога да установя точно.
В раздела "Двигатели СССР" има снимка и странно име "Алку-23".
Единственното вярно е обема 23.
226-227.jpg
Признавам си, че лично аз съм се заблуждавал 50 години приемайки
на доверие името за съответсвие с кубатурата.
Вероятно и производителя, като всички българи е свикнал да закръглява.
Книгата е издадена 1983г. на чешски и преведена на руски през 1988г.
Тиража на руския превод е 75000!
Почти всички технически и моделарски книги преведени на руски се продаваха и в България.
Странно, но първата част на тази книга не е продавана в България.
Докато втората част притежават почти всички възрасни моделисти.
Закупих за музея двете книги преди година и тогава открих тази грешка.
Тази грешка(лъжа) се мултиплицира през времето почти 50 години.
Както в СССР така и по целия свят...
За да я поправя се регистрирах на руски моделарски форум:
http://forum.rcdesign.ru/
Както предполагах първоначалната реакция бе бурна.
Започнах диспут с Эдуард Кобец колекционер и активен участник във форума.
Диспута е в темата "Коллекция модельних ДВС":
http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-116.html
Стр.116 пост 439,440,441...до стр.120 пост 4799
За съжаление все още не сме го завършили.
Ето линк към канала му на яндекс:
https://zen.yandex.ru/id/5cc06d6524a36500b485ef1e
По време на диспута получих подкрепа и информация от България и чужбина!
Благодаря на Стефан Христозов, Павел Бучински, м.с.инж.Стефан Харитев, з.м.с.Асен Танев, м.с.Валентин Динков и др.
След проведения диспут Эдуард Кобец започна разглеждането на чуждите двигатели
с първия български серийно произвеждан ДБ-24.
Благодарих му на руския форум!
Благодаря му и тук от името на всички работели по този проект, моделисти, работници, инженери и ръководители!
Ето междинния резултат:
https://zen.yandex.ru/media/id/5cc0...deleimishenei-db-24--60b72271cee36237b8b3e008
Има нужда от още малко корекции, но се надявам и това да се случи.

Вчера(19 юни 2021) получих пратка от Украйна, с подаръка от Сергей Кучерук.
По-горе бях обещал да оповестя името му допълнително и изпълнявам дадената дума.
Сергей Кучерук подари за музея пълен комплект съпровождаваща документация за РУМ-2МБ №02873!
Именно нея беше снимал за да ми помогне в диспута с Эдуард Кобец.
ФОРМУЛЯР РУМ-2МБ №02873 в музея.jpg
В България има такива формуляри и документи, но те не са попълнени за експорт към СССР!
Няма да коментирам факта, че в злополучната книга на инж.И.Калина е написано СССР, а не Русия...както и това,
че никой в Украйна не претендира къде е разработен и изработен ДБ-24.
Отричат съществуването на ДБ-25(Алку-25) и разработката му в Киев!

Благодаря на Сергей Кучерук за помоща и за този изключително ценен артефакт!

17.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Super Tigre G.71 11,54cc R/C, 1138 Glow, Micromeccanica Saturno, Designer Jaures Garofali, Italy, 1970
G71.jpg
G71_2.jpg
Карбуратора е от ДБ-24.
Съхранен за музея от инж.Иван Минков.
Заедно го сваляхме от един стар FSR.
Повече подробности в темата "Спомени за спорта"

03.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Raduga-7M R/C, Glow, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1981
РАДУГА-7П.jpg
Данни от паспортa:
Диаметър на буталото 21мм, ход на буталото 20мм, обороти 3500-11000 об./мин.
Нов,пълен комплект. По паспорт е произведен декември 1981г.

17.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MD-5 "KOMETA" 5cc, Glow, Serial production began in the late 50's.
МД-5 "КОМЕТА" Серийно производство започва в края на 50-те.
МД-5 "КОМЕТА" е копие на Super Tigre G21.
първата комета.jpg

10.04.2022

Cutaway MD-5 "KOMETA" 5cc, Glow, Serial production began in the late 50's.
Това е разрез на тази версия МД-5 "Комета":
Разрез.jpg

10.04.2022

MD-5P "KOMETA-M" 5cc, Glow, SHIP VERSION WITH FLYWHEEL, 1990
МД-5П "КОМЕТА" 1990
Комета-М.jpg
Това е по-новата версия. За авто и кoрабни модели. Нов, пълен комплект.
Информация от AERO MODELLER November 1958:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kometa MD 5.html

13.05.2022
 
Последна промяна:
Нагоре