Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
С Първото световно състезанието по автомоделизъм в Капфенхард 1980 и едновременно 29-то европейско за скоростни автомодели
започнах темата "Спомени за спорта".
С риск да се повторя,реших да добавя съвсем малко към онзи пост.
111.jpg
з.м.с.Марин Неделчев 3-то място(искам да обърна внимание на липсата на печат!
1.jpg
За постигнати успехи в края на годината удостоиха м.с.Марин Неделчев със званието "Заслужил майстор на спорта"
з.м.с.jpg
 
Последна промяна:

Ivan Minkov

Потребител
В добавка на по-горният пост за Републиканското първенство 1980, участвах за първи път с РЦ модел, който бе задвижван от " Супер Тигър" 2,5куб.см
(от стария модел на м.с.инж.Вальо Динков) при разрешени 3,5куб.см - просто нямаше друг двигател и купе Мак Ларен.
Тогава влязох на финал измествайки Станчо Станчев от отбора на гр.Шумен.
 
Последна промяна от модератор:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В добавка на по-горният пост за Републиканското първенство 1980, участвах за първи път с РЦ модел, който бе задвижван от " Супер Тигър" 2,5куб.см /от стария модел на Вальо Динков/ при разрешени 3,5куб.см - просто нямаше друг двигател и купе Мак Ларен. Тогава влязох на финал измествайки Станчо Станчев от отбора на гр.Шумен.
Всяко допълнение се приветства.
Тази подробност вероятно друг не я помни!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Намерих пропуснатият момент, за да се нареди пъзела вярно:
Varna-80.jpg
Не познавам авторката на статията инж.Росица Цветкова.
Предполагам,че е написана под диктовката на треньора на националния отбор м.с.Седеф Дончев.
Чехите наистина бяха недостижими.
Запознах се с Карел Киселка(огромен,добродушен и открит човек), който с охота отговаряше на въпросите ми.
За мен най-интересно и учудващо бе факта, че в тяхните магазини свободно се продават сервомеханизми FUTABA IC SERVO FP-S7.
Имах проблеми с рейковите сервомеханизми на Varioprop, за това след края на състезанието купих една от него.
За да работи с Varioprop направих инвертор с един транзистор и няколко резистора.
Участието на Антонио Дела Дзопа(Antonio Della Zoppa) от Швейцария (SPEEDMODELS), също донесе нови въпросителни.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Получихме новият каталог на GRAUPNER и го разглеждахме с огромен интерес.
На практика това е единствената фирма от която имахме надежда и възможност да купим нещо моделарско.
Този модел гледахме и обсъждахме с часове:
EXPERT SPEED CAR.jpg
Особенно ни харесваше диференциала показан в горния десен ъгъл.
В същият каталог имаше лексанови купета, изляти гуми за тези модели и други интересни за нас неща.
В клуба RC пилотите станахме много, трябваше още материална част.
За това решихме кое е най-необходимо.
Бях сигурен, че Иван Минков ще се погрижи поръчката да бъде изпълнена.
Стегнах куфарите и заминах за Тула(разбира се два модела бяха грижливо опаковани в тях).
Във Варна говорих с Михаил Осипов(треньор на националния отбор на Русия) и той каза,
че няма проблем да участвам на състезания провеждани в СССР.
Втората година в института е значително по-лесна от първата.
Това ми даде възможност да решавам проблема с липсата на автомоделисти и клуб за тях.
Открих няколко бивши корабомоделисти в една отдалечена "Станцията на младите техници" ("СЮТ").
Виждайки техниката с която разполагах бързо се преквалифицираха на автомоделисти.
След като се стопи снега на всеки един от тях дадох възможност да управлява електро модела,
разбира се с ограничение на скороста.
Бързо разбраха,че на думи е лесно, но на практика се изискват тренировки.
На следващата седмица начертахме фигурата и се започна...след месец останаха трима.
Не беше лесно с един модел и ограничено количество акумулатори.
За да карат повече намериха съветски СЦ-1,5, на практика значително по-добри от нашите.
Накрая на тримата дадох възможност да покарат и формулата.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Пролетта на 1981г. се проведе "Всесъюзно състезание за радиоуправляеми автомодели" в гр.Батуми.
С тримата вече запалени автомоделисти ден преди официалните стартове пристигнахме
на асфалтовата площадка определена за състезанието.
Намерих Миша Осипов,попитах го мога ли да участвувам и той отново потвърди, че няма проблем.
Дори лично ме заведе да се регистрирам.
Вероятно, ако с това бях приключил за деня всичко щеше да е нормално.
За съжаление не се сдържах и реших да направя няколко кръга по трасето.
Трудно е да кажа как съм карал, стараех се да е добре и нищо да не ударя.
Свърши горивото, прибрах модела и тръгнахме към хотела.
Сутринта на пистата Миша Осипов дойде при мен и каза, че вечерта е имало събрание и на него са решили
да не ме допуснат за участие.
Причината е, че нямам разрешение за използване на радиопредавател на територията на СССР.
Попитах го - а защо ме регистрирахте, защо не го поискахте веднага ?
Другите участници имат ли такова разрешение?
Може ли да ми покажете едно,кой и къде ги издава?
Ако дам модела и предавателя на човек от гр.Тула, без да има такова разрешение той може ли да участва?
Миша се засмя и откровенно отговори - за руснаци не се иска такова разрешение, всеки друг може да
участва с твоята техника.
Решението е взето за да не възникват след това други въпроси, а причината формалност.
Нямаше какво друго да направя освен да дам апаратурата на най-добрия от Тула и да му стана механик.
Eдинствената снимка от това състезание:
Batumi.jpg
След това ходих в гр.Москва до Министеството на съобщенията, ходих дори при председателя на ДОСААФ.
Отговора бе еднакъв - никой не ти забранява да внасяш, изнасяш и използваш такава техника.
Тя не представлява опасност за държава и нейната сигурност.
Не се изискват разрешения за участие в състезания.
Недопускането до състезание е решение на колективен орган(примерно събрание на водачите на отбори),
което никой не може да оспори.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1981г. "Дружба и братство" 14-17 май гр.Познан - Полша(съвместно скоростни и радиоуправляеми).
Водач на отбора е Гаврил Разложки, треньор м.с.Седеф Дончев.
Скоростни - м.с.Цветан Петров, з.м.с.Марин Неделчев, м.с.Величко Първанов и м.с.Шишо Симеонов†.
Радиоуправляеми - м.с.Георги Дончев, м.с.инж.Валентин Динков, м.с.Димитър Лесковски и м.с.Тодор Дилчев.

Снимка на отбора при откриване нъ състезанието:
1981 откриване.jpg
От ляво на дясно пъви е водача на отбора Гаврил Разложки, след него м.с.Георги Дончев, м.с.Тодор Дилчев и м.с.Димитър Лесковски.
До водача е м.с.Шишо Симеонов† зад него м.с.инж.Валентин Динков.

Друга снимка на отбора:
Poland81.jpg
От ляво на дясно треньора м.с.Седеф Дончев, водача Гаврил Разложки, м.с.Димитър Лесковси, з.м.с.Петър Савчев†, м.с.инж.Валентин Динков и м.с.Цветан Петров.
Отпред са клекнали м.с.Георги Дончев, м.с.Тодор Дилчев и м.с.Шишо Симеонов†.
Вероятно снимката е правена от м.с.Величко Първанов.

Обща снимка на RC пилотите:
Poland1.jpg
От ляво на дясно м.с.Тодор Дилчев, м.с.Георги Дончев(модела му е с купе и спойлер "SPEEDMODELS"), м.с.инж.Валентин Динков, Хенрих Висоцкас и т.н.
Втора обща снимка:
Пилотите.jpg


Poland2.jpg
Гаврил Разложки обеснява на тримата как трябва да летят по пистата.
Под пейката се вижда "Алпина" на м.с.Димитър Лесковски.
С него той участва в АРЕ и се класира четвърти.

Георги на вишката.jpg
От ляво на дясно м.с.Георги Дончев очаква старта.

Проверка за смущения.jpg
Проверка за смущения.

Седеф Дончев помага.jpg
м.с.инж.Валентин Динков и треньора м.с.Седеф Дончев нещо ремонитират.
11111111.jpg
м.с.инж.Валентин Динков нещо се суети, м.с.Димитър Лесковски се уговаря с м.с.Георги Дончев как ще протече старта.

Две красиви дипломи за участие в състезанието на м.с.Георги Дончев и м.с.Тодор Дилчев:
Dochev1981.jpg
Dilchev 1981.jpg
м.с.Георги Дончев с модела V2:
1981_1Poland.jpg

Все още бях в гр.Тула и не взех участие в това състезание.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1981
Републиканско състезание по автомоделизъм за пионери 29-31 май в гр.Пазарджик
Отборно 2-то място
АГ 2-то място Димитър Вълев
АВ-1 4-то място Борис Минков 118,421 км/ч
АЕ 6-то място Михаил Ноев
РС-ЕВ 7-о място Стоян Есев
Прикачвам протокол от състезанието.

Републиканско състезание по автомоделизъм за средношколци 03-05 юли в гр.Враца
Отборно 1-во място!
АВ-1 4-то място Атанас Гунчев
АВ2 1-во място Иван Минков 174,757 км/ч
А2 1-во място Генко Базитов 165,138 км/ч
RC EB 3-то място Кирил Кирязов
Прикачвам протокол от състезанието.

[23.09.2023] Две дипломи представи от м.с.Живко Матев от гр.Хасково:
3-5 юли 1981 Реп. първенство средношколци Враца.jpg
29-31 май 1981г. Републиканско първенство по автомоделизъм - пионери гр.Пазарджик.jpg

Републикански турнир по автомоделизъм за конструктори - гр.Плевен
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
АР-ЕВ 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
V1 1-ро място м.с.Тодор Дилчев
V2 1-ро място м.с.инж.Валентин Динков
V2 2-ро място м.с.Тодор Дилчев
V2 3-то място м.с.Георги Дончев
Резултатите са от налични дипломи.

Техническа проверка на моделите, вероятно в DDR:
DDR.jpg
от ляво се вижда Иван Керчев от гр.Габрово се мъчи да намали височината на спойлера
 

Attachments

  • Protokol_Avto_1981.pdf
    1.4 MB · Прегледи: 8
  • 1981пионери.pdf
    758.6 KB · Прегледи: 4
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Завърнах се отново у дома.
Това което видях в клуба силно ме изненада.
Вместо лексанови купета и това което бяхме избрали един огромен хеликоптер
Graupner BELL222 1980 с корпус от LEXAN.
Дървени лопати, диаметър на ротора 1470мм.
Двигател HB 61 PDP STAMO 9,97 кубика.
Нямаше жироскоп!
Показвал съм го в друга тема,но ще го покажа отново.
Bell222.jpg
Днес на поляната обсъдихме отново тази покупка.
м.с.Георги Дончев и Иван Минков се съгласиха единодушно с моето мнение - покупката е била излишна и безмислена.
Прибрах единият VARIOPAROP T14 PRO-MIX и без да мисля го монтирах на формулата.
Varioprop TX14.jpg
Голяма грешка, която разбрах на първото състезание.
Ако не греша веднага след това се отказах от него.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Другите два комплекта VARIOPROP C4 SSM имаха много малка мощност на предавателя.
Можеха да се използват само за RC-EB, за RC-E12 в групова гонка отказваха.
SSM27Mhz.jpg
JR брандиран за Graupner!

За пионери и средношколци вече разрешаваха не само западни апаратури,но и фабрични модели!
з.м.с.Марин Неделчев ги бе поръчал именно за това и един модел с тях.
Marin MB.jpg
"мисията невъзможна"
MB.jpg
Модела не беше добър за RC-EB, поради тази причина бе многократно преправян.

За автомодели в пратката имаше само няколко диференциала...няма гуми, няма лексанови купета, няма двигатели.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
ХХХ Европейско състезание за скоростни автомодели модели 1-2 август 1981г. гр.Минск СССР
Отборно сме първи !
А1 1-во място з.м.с.Антон Младенов 221,948 км/ч Световен рекорд!

А1 3-то място м.с.Цветан Петров 220,558 км/ч
A2 7-о място з.м.с.Марин Неделчев 244,565 км/ч
A2 15-о място м.с.Димитър Дишлиев 232,858 км/ч
A3 1-во място з.м.с.Петър Савчев 267,459 км/ч
А3 2-ро място з.м.с.Марин Неделчев 264,705 км/ч Световен рекорд!
Защо резултата по протокол на з.м.с.Петър Савчев† е по висок, а рекорда е на
з.м.с.Марин Неделчев нямам никаква идея.
Описвам събитията и резултатите по документи.
На 10-ците сме се издънили...
Корицата на програмата:
Minsk1981.jpg
Плакат:
165.jpg
Сертификат за рекорда на А3:
Record.jpg
Лиценз на ФЕМА за А3:
MN.jpg
MN5.jpg
Метален плакет от състезанието:
Плакет1981.jpg
Прикачвам протокол от състезанието и листа за отборното.
 

Attachments

  • 1981протоколМинск.pdf
    760.5 KB · Прегледи: 4
  • Отборно.pdf
    128.4 KB · Прегледи: 1
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
GRAND PRIX LAUGARICIO 1981 Trencin
Треньор м.с.Седеф Дончев, състезатели м.с.Георги Дончев, м.с.инж.Валентин Динков, м.с.Димитър Лесковски и м.с.Тодор Дилчев.
Първото състезание на специално изградена за целта писта за радиоуправляеми автомодели!
la17.JPG

Цветна снимка от тази писта(открих я в интернет).
На това първо състезание както и по-късно тя изглеждаше така.
Асфалт,зелена тревичка и опасни метални конуси.

С негово разрешение ще споделя интересен момент за който са ми разказвали.
В онези години беше забранено да се пренася валута,освен предварително обменена в размер на 30 български лева.
м.с.Георги Дончев завил няколко доларови банкноти в найлов плик и ги пъхнал в аспуха на модела.
Аспуха беше като буренце и се разглобяваше.
Дошло време за стартовете, но той забравил за банкнотите.
Шоуто било голямо, не пали и не пали пустия му двигател.
Гориво има, въздух има, свеща работи ...само киха и това е.
Сетил се едва в хотела и отворил аспуха - найлона се разтопил,доларите подгизнали в рациново масло.
Цяла нощ в салфетки под възглавницата.
На следващият ден мотора запалил без проблеми, а доларите били похарчени.
Не знам други подробности, но това е най-интересната от това състезание.
WEBRA.jpg
Скица на тези аспуси. м.с.Георги Дончев е с двигател WEBRA с "цветна двойка" и съответно на модела има долния аспух.
GRAND PRIX LAUGARICIO.jpg
Диплома за участието на м.с.Георги Дончев.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Републиканско първенство за конструктори 4-8 септември гр.София 1981г.
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
V1 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
V1 3-то място м.с.Тодор Дилчев
V2 2-ро място м.с.Валентин Динков
RC EB 1-во място м.с.инж.Любомир Караиванов

Края на годината удостояват Димитър Дишлиев със званието "Майстор на спорта" по АВТОМОДЕЛИЗЪМ:
м.с.Димитър Дишлиев.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
На купа "ВАРНА-81" Антонио Дела Дзопа(Antonio Della Zoppa) от "SPEEDMODELS" се появи с "PB Alpha 81" и ни разби...
Модела бе с независимо предно и задно окачване, ресьори, амартисьори, реактивни тяги ....лексаново купе
(по късно ще покажа такъв модел), а сега само снимка от старта:
1981.jpg
Американски двигател K&B и японска апаратура SANWA.
И гуми, които го държаха като "залепен" за прашния асфалт.
Освен това си водеше и "фирмен пилот" оборудван със същата техника.
Докато пилота му водеше, Антонио(Antonio Della Zoppa) на практика показваше на какво е способен модела.
След по-отдалечената права имаше пейка, модела му издържа невъобразим брой удари в тази пейка.
Някъде след средата на финала "фирмения пилот" нещо се отказа, не си спомням какво точно му се счупи.
Антонио(Antonio Della Zoppa) прекрати моментално демонстрациите и започна да наваксва.
Финишира пръв.
След състезанието се събраха водачите и треньорите на страните от соц.лагера участници в състезанието.
Накрая ни съобщиха, че това e открито международно състезание "Купа Варна-81" и на него всеки може да участвува.
За "Дружба и братство" не се разрешават и няма да се разрешат такива модели!
Най-силно за това е настоявал Михаил Осипов(треньора на СССР)!
След такова решение нямах никакъв апетит към модела му, но страшно исках апаратурата.
Не си спомням подробности, но го уговорихме.
SW.jpg
Това е първата апаратура с кормило" специално направена за автомодели!
След година, две за кратко имах и подобна "FUTABA", но тя не се задържа.
"SANWA" използваха няколко сътезатели от националния отбор.
Никога повече не помислих за VARIOPROP! Успях да получа "SANWA" за музея.
Апаратурата на снимката е подарък за музея от Пламен Пенчев.
Благодаря на Пламен!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Разбира се веднага показах апаратурата на новите си приятели.
Разказах им новостите и решихме, че за да се развиваме ще трябва помещение и машини.
От предната година знаех, че в сградата на ДОССАФ има две свободни помещения.
С руснаците отидохме при началника(полковник) и той неочаквано се съгласи.
Единственно няма как аз да нося отговорноста, трябва да е някой от руснаците.
Всички бяха много ентусиазирани.
От Тулският оръжеен завод ни подариха струг и фреза, от някъде се намери бормашина и шмиргел.
Донесоха инструменти, ножове за струга, свредла и какво ли не още.
Всичко с изключение на фрезата се носеше на ръце по стълбището до втория етаж.
Фрезата беше тежка и огромна.
Оказа се,че групата която събрах не се бои от смели решения.
Докараха кран,извадиха прозореца с касата и през него вкараха фрезата в стаята.
За съжаление в последният момент едното въже се скъса и тя удари пода.
Спука се плочата.
Полковника в един момен съжали за разрешението си, но бързо му мина.
Каза важно е, че всички са здрави.
Обсъдихме какво да се прави и решихме,ще им давам моделите и апаратурите за състезания.
А те от своя страна ще правят каквото могат.
Първото нещо беше да се направят две матрици за джанти, съответно предни и задни.
След което да се намери от каква пластмаса да се щприцват и къде да стане това.
За това което не можеше да се направи или открадне трябваще да се плаща.
Конретно за джантите този разход беше "трехлитровая банка спирта".
Разбрах, че това е най-сигурното средство да се свърши конкретна работа.
Нямах електростартер и специално се прави някакъв двигател за тази цел.
Мислех, че най-трудно ще бъде да намерим акумулатор за него.
Това което донесоха направо ме уби - 12 волтов сребърноцинков акумулатор, произведен в USA!
За нещастие лявата ми ръка пострада, четири сухожилия бяха отрязани.
Зашиха ги и трябваше доста време ръката да е гипсирана.
Намерих педал за електрическа йоника, вързах го към апаратурата за да мога с крака да давам газ.
Предавателя закачвах с ластици към гипса и тренирах на сухо.
Снега се стопи и веднага с техниката на близката асфалтова площадка.
Дори не знаех, че някой е снимал.
Разбрах го след седмица когато непознат човек ми подаде снимката
гипса.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
На пролет трябваше да се проведе състезание по автомодeлизъм за Русия в гр.Таганрог(всички видове автомодели).
За целта бях взел допълнително Волгата и един скоростен AC2 от з.м.с.Марин Неделчев.
Имах някаква надежда, че може да ме допуснат до участие ...но уви, това не се случи.
За формулата пистата беше буквата "M",два резервуара и моя състезател бе готов(инж.Ничипуренко Юрий).
Значително превъзхождаше конкурентите и се класира първи на финала.
За съжаление намерих снимки от плажа на Азовско море, но не и от самото състезание.
Това не бе единственият ни успех.
Правилника за скоростни модели е като нашия-няма значение кой ще стартира модела, кой ще го дърпа...само състезателя
на когото е записан трябва с ръка да даде сигнал за засичане на скороста.
Имах няколко познати от националния отбор на руснаците по скоростни автомодели.
Помолих Кригер Владимир (AC1) и той се съгласи да засили модела т.е. да застане в кръга на пистата.
Настройката и старта направих сам и в нужния момент руснака (Иванов Александр) вдигна ръка за засичане на времето.
Не си спомням резултата, но покриваше нормата за "Майстор на спорта".
Таганрог-Саша.jpg
Третият с "Волгата" се справи сравнително добре, но подробности не си спомням.
Това бе второто и последно пътуване с опит за участие на състезания в СССР.
За разлика от първия път сега всички бяхме доволни от постигнатите резултати.
Реших, че е достатъчно да намеря приятели и да създадем заедно клуб какъвто нямаха.
Клуб, шампион и "Майстор на спорта" е добре за начало, след това трябваше да се борят сами.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1982
22-24 април 1-ви кръг Републиканско състезание по автомоделизъм за конструктори гр.Долна Оряховица
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
RC-EB 2-то място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V1 1-о място м.с.инж.Валентин Динков

14-16 май Републиканско състезание по автомоделизъм за пионери гр.Криводол
Отборно 1-во място!
АВ-1 1-во място Борис Минков 119,205 км/ч
АЕ 2-ро място Михаил Ноев (Ракетоносач)
АГ 3-то място Димитър Вълев (Ракетоносач)
РС-ЕВ 4-то място Стоян Есев
Прикачвам протокол от състезанието.

27-29 август Републиканско състезание по автомоделизъм за средношколци гр.Долна Оряховица
5-то място отборно (според записките на з.м.с.Марин Неделчев)
1-во място Иван Минков
3-то място Иван Начев

[24.09=2023] Диплома предоставена от м.с.Живко Матев:
Долна Оряховица средношколци 27-29 август 1982.jpg

28.07.-01.08 XXXI Европейско за скоростни автомодели
1982XXXIEuropa.jpg
Според тази книжка участници са з.м.с.Антон Младенов и м.с.Цветан Петров,з.м.с.Марин Неделчев и м.с.Димитър Дишлиев,
з.м.с.Петър Савчев† и Величко Първанов,м.с.Шишо Симеонов† и м.с.Любен Изворов†.
За съжаление нямам други данни за това състезание.

14-17 септември 2-ри кръг Републиканско състезание по автомоделизъм за конструктори гр.София
3-то място отборно
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
RC-EB 3-то място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V1 1-во място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V2 1-во място м.с.инж.Тодор Дилчев
RC-V2 2-ро място м.с.инж.Любомир Караиванов
RC-V2 3-то място м.с.инж.Валентин Динков

[24.09.2023] Диплома предоставена от м.с.Живко Матев:
14-17 септември 1982 Републиканско гр.София.jpg

Състезанието "Дружба и братство" се провежда в гр.Баку
Плакат
164.jpg
и няколко снимки
1.jpg
м.с.инж.ВалентинДинков е на вишката
2.jpg
м.с.Тодор Дилчев(вторият от ляво на дясно)държи модела на м.с.инж.Валентин Динков RC-V1
3.jpg
м.с.инж.Валентин Динков(първият от ляво на дясно) пуска модела на м.с.Тодор Дилчев RC-V2

В клуба имаше и авиомоделисти,за момента имам само две снимки.
С м.с.Атанас Гаганелов сме от деца,той не измени на авиомоделизма и до днес.
1982 влиза в националния отбор в клас свободно летящи планери.
В техникума се учеха деца от цяла България, един от тях е Валентин Савов.
1982 Валентин Савов втори на Републиканското за мъже.
Валентин Савов.jpg
На тази снимка е с "гуменяка" на покойния инж.Добрин Цветков†(моделите на Вальо в този момент са в Горна Оряховица).
Авио.jpg
На снимката от ляво на дясно Иван Рашев (с.Крън) F1C вицерепубликански за средношколци 1983г., м.с.Атанас Гаганелов с един от най-добрите си модели,
Стайко Иванов (Чирпан) и Валентин Савов (модела е на инж.Добрин Цветков†).

На края на годината си имахме още един "Майстор на спорта" по АВТОМОДЕЛИЗЪМ:
m.s.Dinkov.jpg
 

Attachments

  • 1982пионери.pdf
    683.2 KB · Прегледи: 3
  • plakat copy 1982.jpg
    plakat copy 1982.jpg
    259.2 KB · Прегледи: 6
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Почти два месеца издирвах едно двигателче,преди ден го намерих и днес мога да го покажа.
JENA 1 0,99cc NW, Diesel, Dezigner Walter Hercher, VEB Carl Zeiss Jena East Germany, 1961
JENA 1cc.jpg
Диаметър 10,7мм, ход на буталото 11мм, обороти 12...15000об./мин
Това е първият двигател попаднал в ръцете ми през далечната 1972-а.
Правехме с Атанас Гаганелов ракети в основното училище и един ден ръководителя (наш преподавател по математика)
Николай Василев ни изненада с него.
Не мога да кажа от къде го е получил, вероятно е имало някакво разпределение за училищата.
Двигателчето беше ново в кутийка. Без витло, но със същата пружина.
Произведано е в Йена-ГДР (Carl Zeiss Jena 1cc 1960-1970 DDR).
Сравнително бързо премахнах пружината.
След разработката се палеше много лесно и не бе капризно.
Ето и първият самолет с него:
JENA1971.jpg
"Умален" тренкорд защото сметнах,че ще e слабо за голям.
Съответно и кордите направих по-къси.
Наско предпочиташе да прави самолети,а не да ги управлява.Така е до ден днешен.
За това той изпълняваше с удоволствие ролята на механик.
Палеше,настройваше и пускаше ...а аз се правех на пилот.Така е до ден днешен.
Когато не летеше,гордо се кипреше пред ракетите ми.

11.01.2022

Следващият двигател бе "РИТМ-2,5":
Ритъм.jpg
Eто нормален тренкорд с него:
1972.jpg
Спомням си,че дълго правих крилото за да има нужния профил.Постарах се и с тялото.
Тренкорда бързо ми умръзна,само да се въртя в кръг не беше интересно.
За това направих модел за въздушен бой:
combat.jpg
не бе сполучлив,двигателя беше слаб...а модела тежък:wall:
Ритм-а се продаваше свободно в магазините "Млад техник" и струваше 12 лева.
За него използвах такава "перка",която също се продаваше там:
винта.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
През зимата 1982-83-та имаше друга пратка от Graupner.
Двигатели O.S.21 FSR-C с "цветна двойка" не вместо хром използваха никел!
Поради тази причина живота им бе сравнително малък.
Леки и здрави тръби. Маховици и оси. По едно лексаново купе и други глезотии.
Нямахме идея какви гуми са добри, за това бяха поръчани от всички видове.
Ultra soft, Soft, Medium, Firm, Ultra firm - от тези пет вида имаше предни и задни.
G-100 SPECIAL бяха значително по-скъпи и само задни.
Получихме ограничено количество, а пилотите вече бяхме петима.
Най-добри се оказаха G-100 SPECIAL, никой от нас няма да ги забрави!
Предните ги подбирахме в зависимост от асфалта.
В същото време за националния отбор м.с.Седеф Дончев получи пратка от SPEEDMODELS.
Предни гуми JF25,JF30,202SG,202MG и едни интересни, ляти в матрица мисля 11-ти номер.
Задни 44,55 и GANDI.
Няколко двигателя K&B с червени карбуратори "Eagle".
На практика всички с изключение на Иван Минков получихме и по нещо от там.
Невероятно, но факт м.с.Тодор Дилчев е запазил един чифт SPEEDMODELS 55!
SPEEDMODELS 55.jpg
С диференциалите се направиха модели за всеки един от групата.
Моделите бяха леки и здрави,лесно се обслужваха и трудно се чупеха.
Издържаха много години, предавани са от пилот на пилот.
Претърпяли са не малко ремонти и изменения, но все пак два са запазени.
O.S.странично.jpg
Този е с един от първите O.S. със странично изпускане на изгорелите газове.
Корбуратора не е оригинален, на снимката е с карбуратор от SPEEDMODELS "Eagle"
При този карбуратор основната игла е отделен възел.
Диференциала е GRAUPNER, но пластмасовото зъбното колело е сменено с бронзово.
За въздушен филтър изпозвахме бензинови филтри, които тогава се продаваха
само в магазините "КореКом", ако не се лъжа по долар или два.
Пластмасови джанти, но тези вече ги правехме в гр.Сопот.
Твърдо окачване. Здрав преден мост.
Задната част на шасите е от Д16Т, останалата от стъклотекстолит.
Ябълки за тягите на предния мост купувахме от мототехника.
Използваха ги за управление карбуратора на Жигули.
O.S. задно.jpg
Вторият модел е с O.S.21 FSR-V със задно изпускане на изгорелите газове и оригинален карбуратор.
Запазено е и пластмасовото зъбно колело GRAUPNER.
Eagle.jpg
Това е скица на карбуратора "Eagle" мисля, че произведохме малка партия.
По разбираеми причини в завода имаше само зелен анод, за това нашите бяха зелени.
Кривка за двигател K&B една бройка ни липсваше и се направи само една.
Скица на пластмасов резервуар за него решихме, че не е по силите ни.
110219.jpg
Пластмасови джанти и зъбни колела правени в клуба, съединители за моторите и др.
 
Последна промяна:
Нагоре