Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Апратурата ЯВОР-1 е за управление на радиоуправляеми авиомишени(РУАМ)
Информация за РУАМ от Уикипедия:
https://bg.wikipedia.org/wiki/Български_радиоуправляеми_авиомишени
Признавам си РУАМ ми звучи непознато, от дете съм свикнал с РУМ.
Предназначена е да замести GRAUPNER DIGITAL TX14 by GRUNDIG 1966
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-26#post-38536
Разработена през 1970г. в НИТИ гр.Казанлък.
Задание да се използват минимален брой вносни елементи.
Серийно производство в ЕМЗ "ИВАЙЛО" - гр.Велико Търново.
Произведени са повече от 1000 броя.
Подаръка на подполковник офицер от запаса инж. Иван Тронков ЯВОР-1-1 е №0075!
1.jpg
В горния десен ъгъл има характерен печат за проведени изпитания от военните;)
Теглото на предавателя е 3 килограма(без захранване):cry:
2.jpg
Поради тази причина кожения ремък е изключително здрав, със сложно и прецизно закрепване.
2-2.jpg
Захранването е изнесено в здрава кожена чанта:crazy:
В нея е имало 4-броя никел-кадмиеви акумулатори 10 НКХ-450А-12V, производство на завод "Мусала" гр.Самоков.
За съжаление ремъка и липсва, няма куплунга към който се завива накрайника на кабела.
Не знам колко е теглото, но е значително по-малко от предавателя.
3.jpg
От снимката се вижда, че за нискочестотната част максимално се използват български компоненти.
В този момент все още нямаме добри електролитни кондензатори и за това се използват "Frolyt"(DDR).
4.jpg
При реализацията на ВЧ са използвани два транзистора TFK съответно 2N1711 и 2N3533.
Виждам и един електролитен кондензатор "Frolyt".
В предавателя кварцовия резонатор е българско производство с честота 26,993540Mhz.
5.jpg
Захранва се с 2-броя никел-кадмиеви акумулатори 5 НКХ-450A-6V, производство на завод "Мусала" гр.Самоков.
Приемника също силно се различава от DIGITAL RX14, но не само по тегло и размери!
Добавени са два дискретни канала с релета.
Използват се съветски релета РЭС15 и "паладиеви" кондензатори КМ.
На приемника ЯВОР 1-2 №1319 кварцовия резонатор е българско производство с честота 26,533310Mhz.
6.jpg
Сервомеханизма ПЕЛИКАН е почти пълно копие на DIGIMATIC R6V.
На външен вид, габарити и тегло са еднакви.
Използва се същия електродвигател, два транзистора АС127 и един АС128.
Потенциометъра за обратна връзка също е внос.
При механиката липсва фрикционен съединител.
Производство на ЗЧП "ИМПУЛС" гр.Габрово.
Не бях виждал картонената кутийка повече от 45 години:yahoo:
През 70-те това бе постижение, гордост на българската електроника и военна промишленност!
Факта, че изнасяхме РУАМ за СССР и други страни е доказателство.
7.jpg
Радвам се, че този дълго търсен комплект вече е в музея:yahoo:
Благодарности на подполковник офицер от запаса инж.Иван Димитров Тронков!

[19.09.2021] Добавям в този пост интересна снимка:
Gabrovo 1980.jpg
[25.10.2021] Добавям в този пост снимка на един от общо четирите акумолатора:
10KBM-450A-12V.jpg
Освен тежкия предавател, пилота е имал на гърба си чанта с 4 броя такива акумулаторa:eek:
Има някакво разминаване в обозначението на тези акумулатори.
Във формуляра на апаратурата те са обозначени като 10 НКХ-450A-12A,
аз ги помня като 10 КВМ-045-12V.
На практика всяка една клетка има надпис НКХ-450 МУСАЛА.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
:write:08-10 май 2015 Драгомир Драганов организира сбирка DFF2015
Никога не бях ходил в гр.Добрич, освен това не беше възможно да пропусна;)
Както обикновенно взех с мен и м.с.Тодор Дилчев и потеглихме.
Дълъг път, навигацията нещо ни обърка и околовръстното на Добрич
обиколихме два пъти:wall:
Накрая открихме отбивката за с.Ляково общ.Ген.Тошево:yahoo:
Домакина Драгомир Драганов и Венцислав Петров(и двамата пилоти от "леката авиация"):
1.jpg
По-голямата част от участниците бяхме с коли
2.jpg
имаше и две каравани, едната на Александър Грозданов†
3.jpg
мотоделтапланери
4.jpg
красавеца на Драго
5.jpg
по-късно кацна и Стефан Василски†
13.jpg
Драго предвидливо бе осмободил хангара си, имаше маси за работа и почерпка, кебабчетата вече се печяха
6.jpg
малки ремонти и настройки
7.jpg
За съжаление тази снимка са двама хели пилоти, които вече на са сред нас,
Валентин Аламански† и Александър Грозданов†:cry:
Явно модела на инж.Илия Топалов се нуждае от по-сериозен ремонт
7-2.jpg
имаше и студена бира
7-3.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
:write: Полетите започва юношата на домакините Момчил Пенев
8.jpg
Момчил е щаслив след полета, хелито е здраво:yahoo:
10.jpg
Винаги внимавам и следя нулирането на стабилизацията;)
11.jpg
Домакините имаха нов пилот с един от вариантите на "BLADE"
Blade.jpg
към него се присъединиха самолет и дрон:crazy:
Хели-самолет-дрон.jpg
Летището е голямо и без проблеми летяха по няколко модела едновременно
14.jpg
Юношите Момчил Пенев и Валентин Аламански†
15.jpg
Обща снимка нa "хели" пилотите
16.jpg
м.с.инж.Явор Йотов закъсня, но успя да се включи за почерпката:biri:
end.jpg
Благодаря на Драгомир Драганов за прекрасното преживяване:bye:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Измерителни иструменти подарък за музея от з.м.с.Марин Неделчев:yahoo:
Mitutoyo.jpg
Сърдечни благодарности:biri:
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TOS MN 80 Precision Lathe, TOS ČELÁKOVICE, CZECHOSLOVAKIA, 1974:yahoo:
ЧАСОВНИКАРСКИ СТРУГ TOS MN 80.jpg
Такъв струг имахме в клуба, на него работеше само з.м.с.Марин Неделчев!
Аз бях изключение и си търках гумите за състезания;)
Разбира се след това почиствах старателно и дори смазвах машината.
Един ден Марин позволи и на з.м.с.Валентин Савов(тогава средношколец) да си престърже спирала за таймерния механизъм;)
Вальо е описал подробно това преживяване в пост 63 от тази тема:
https://rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-4
Прекрасна машинка, почти всички областни клубове имаха такива.
След промените "Завода за пишещи машини" в гр.Пловдив започва разпродажба.
С помоща на приятели з.м.с.Марин Неделчев закупува този сруг и до скоро работи на него.
Сега вече заема достойно място в експозицията:biri:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
A PICTORIAL A TO Z OF VINTAGE AND CLASSIC MODEL AIRPLANE ENGINES
From the collection of Mike Clanford - 1978
Подарък за музея от Даниела Гушлева-Скот:yahoo:
A PICTORIAL A TO Z OF VINTAGE AND CLASSIC MODEL AIRPLANE ENGINES.jpg

A PICTORIAL A TO Z OF VINTAGE AND CLASSIC MODEL AIRPLANE ENGINES-1987.jpg
Благодаря Дани:yes:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
На 27 август м.с.Георги Кабаков и инж.Владимир Костов посетиха музея.
Разглеждат поредните подаръци съхранени от м.с.Георги Кабаков и предоставени на музея:yahoo:
Kabakov and Kostov.jpg
Албумите
1-2.jpg
Двата албума са изключително интересни, но за това в някой от следващите постове;)
Благодаря Георги:biri:

02.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В един от албумите открих интересна снимка:yahoo:
Любен Ангелов† и з.м.с.Марин Неделчев:
1973 Angelov-Nedelchev.jpg
Снимката е от Републиканското състезание за конструктори в гр.София 1973г.
Прикачвам протокола от това състезание.
Любен Ангелов† постига скорост 180 км/час и се класира на 5-то място.
 

Attachments

  • 1973София-конструктори.pdf
    877.6 KB · Прегледи: 4
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Днес летяхме на Белозем, снимки ще покажа в друг раздел;)
Васил Николов ме зарадва с две новички свещи ЕNYA:yahoo:
ENYA Glow plugs No.3 hot.jpg
Васко ми беше обещал една, но му станало жал да къса от картончето:opaa:
Наистина така ще изглеждат по-добре в музея, в раздела за свещи:yahoo:
Димитър Инджов подари за раздела с електромотори Scorpion Motor Key Chain HK-4025-740;)
Scorpion Motor Key Chain HK-4025-740.jpg
Благодарности:biri:
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Dial indicator TGL 7682-1 measuring device ignition point setting device DDR
Пореден подарък за музея от м.с.Тодор Дилчев:yahoo:
Dial indicator TGL 7682-1 measuring device ignition point setting device DDR.jpg
Благодарности!:biri:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
BFFB 2015 м.с.инж.Явор Йотов реши да е на 12-юни:yahoo:
Съхранил съм обявата:
programa15.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Както обикновенно с м.с.Тодор Дилчев бяхме първи на "Спортното летище" в с.Бъзън
Водач на ескадрилата ми беше нов и лъскав "MIKADO LOGO 600";)
1.jpg
Сравнително бързо пристигнаха и другите участници и подредихме моделите за снимка:
2.jpg
Гостите от Румъния този път бяха със самолети;)
3.jpg
Организатор дава напътствия на Илия Топалов, къде може да се лети:wink:
4.jpg
Аз не носех шатра, а предоставената от домакините беше само една:cry:
Това са снимките правени от мен или съм бил зает с полети ...или слънцето ме е напекло:shock:
Разбира се ще представя и други:bye:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
:write:м.с.инж.Явор Йотов успя да ни събере за снимка;)
1.jpg
Предполагах, че и сега има някаква врътка...с европроектче:wink:
2.jpg
Жълти тениски, шапки с надпис АПГВУ, млади момочета и т.н.
2-2.jpg
Тази година и на копието беше с надпис, имаше и пилот:oplez:
2-3.jpg
Какво имаше за нас не помня, но при всички случаи нещо сме намазали:hehe:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Появи се вятър и шатрата не издържа:(
4.jpg
Започна пренасяме...
7.jpg
кой каквото може...
8.jpg
и колкото може...
9.jpg
част от резултата
10.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Висил Николов имаше SAB Goblin 630
12.jpg
и новичък квадрокоптер
13.jpg
Не се вижда на снимката, но е зад баща си на шезлонг
11.jpg
реши да лети с квадрокоптера, не ставайки от шезлонга...вероятно си спомня резултата:crazy:
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
GRAUPNER Varioprop 12K-Decoder Best.-Nr.3826
Einer ist ein Geschenk an das Museum von Dipl.-Ing.Rudolf Wilhelm:yahoo:
GRAUPNER Varioprop 12K-Decoder .jpg
Този вариант не съм го виждал реално, само в каталозите на Graupner.
Реших, че и други не са го виждали и го прибавих в музея.
На практика купих една приставка, а получих две:yahoo:
В пратката имаше и други подаръци;)
Vielen Dank Rudolf:biri:
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В клуба по моделизми при МК "ВМЗ" гр.Сопот средношколците обикновенно бяха от ОТ "Ген.Владимир Заимов".
Растоянието между двете сгради е около 200 метра;)
Трима от тези младежи:
1985 Zaimov.jpg
В ляво Иван Рашев(таймери), Румен Москов(планери) и Ганчо Христов(корабо и автомеделист).
Снимката е направена в двора на техникума през 1985г.
 
Последна промяна:
Нагоре