Спомени за спорта

Valio Savov

Потребител
Потърсих набързо в нета,но не открих нищо за онези години:(

За 1991 и по-късно открих:
През 1991-ва Великото народно събрание отмени Указа за духовно стимулиране и сложи край на
раздаването на спортни звания у нас. До края на олимпийския цикъл след летните игри в Сеул
през 1988 година имаме 870 заслужили майстори, 8330 майстори и 160 000 кандидат-майстори на
спорта. След 1991-ва никой не отнема техните почетни титли, но постепенно спира използването
им, защото не се раздават нови.
2003 ВРЪЩАТ ЗВАНИЯТА НА СПОРТИСТИТЕ
13 Декември 2017 има още карекции
Управляващите връщат соцзванията на българските спортисти. Парламентът прие на първо
четене изцяло нов Закон за физическото възпитание и спорта.
Министърът ще има правомощие да издава наредба за удостояване на спортисти и треньори със
звания „майстор на спорта“, „заслужил майстор на спорта“ и „заслужил треньор“.

Това не дава отговор за привилегиите от по-ранен период.
Вероятно ще трябва да се възстановят по спомени.

То Наредба има :) И ние си ги възстановихме и си удостояваме нови .... НАРЕДБА № 1- 03 от 9.07.2003 г. на МФВС.
Друг е въпроса, че за ЗМС трябва министерството да дава разрешение, но те казаха да се оправяме сами .... И ние си ги връчваме ....
И да напишат нова наредба, нашите спортове като не са за тях "обществено значими" сигурно няма да ни уважат пак :(
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
То Наредба има :) И ние си ги възстановихме и си удостояваме нови .... НАРЕДБА № 1- 03 от 9.07.2003 г. на МФВС.
Друг е въпроса, че за ЗМС трябва министерството да дава разрешение, но те казаха да се оправяме сами .... И ние си ги връчваме ....
И да напишат нова наредба, нашите спортове като не са за тях "обществено значими" сигурно няма да ни уважат пак :(
Хубаво е, че има нова наредба. Но тя е от доста по-късни години.
Днес говорих със з.м.с.Марин Неделчев и той каза, че не е получавал никакви надбавки свързани със званията.
Не са получавали такива м.с.Тодор Дилчев и м.с.Георги Дончев.
За участие в лагершколи, вътрешни и външни състезания винаги са представяни писма и писани молби да прекия ръководител.
Не са имали свободно време специално отредено за личната им подготовка, защото на практика имаха такова, дори повече от необходимото.
При нас в прототипната база (клуба), основния проблем бе да не ги съкратят и затворят клуба!
На практика само з.м.с.Марин Неделчев се водеше автомонтьор, а другите си имаха реални отговорности свързани с производството
в прототипната база, с картингите, делтапланерите ...монтажа и ремонта на газови уредби и т.н.
Аз също се водех автомонтьор.
От момента в който започнах да уча всяко лято ме назначаваха на работа,
когато се връщах от Тула, също ме назначаваха.
След като завърших висше имаше период от около 6 месеца, през който бях 9-ти разряд автомонтьор!
Заплатата на "млад" инженер е значително по-малка.
През годините е имало не малко случаи в които му връчваха заповед за преназначаване в производството.
Борил съм се успешно да анулирам три от тях.
м.с.Георги Кабаков потвърди думите на м.с.инж.Валентин Динков - като завеждащ клуба в гр.Асеновград(щатен на ОСО)
е получавал за титлата, но само щатните са получавали.
Колко точно,какъв процент е от заплатата не помни.
з.м.с. Кръстю Рашков познавах само от списанията, а лично съм го виждал само веднъж на състезания в гр.Шумен.
По-възрастен е от Марин, да не говорим от мен.
Вероятно това, което казва е за по-ранни години и ще го приемем на доверие.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Модел от клас А3,скоростен автомодел с двигател до 5,00сс.
Това е класа в който з.м.с.Марин Неделчев е поставил световен рекорд.
OPS5.0.jpg
Двигателят е OPS.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
"През 1973-та Валентин Динков изработи голям и красив самолет Kwik Fly MK3.
Двигателя е българско производство 12 кубика(половинка от 24-ти кубиков двигател за РУМ)."
Вече писах за това, но нямах такъв двигател.

Днес го получих, но с руски свещи и без витло.
За щастие Иван Минков е съхранил витло от такъв двигател, имам и оригинални свещи.
ДБ-24.jpg
Двигателя е българско производство ДБ-24 двуцилиндров редови метанолов с нагревна свещ.
DB-24_2.jpg
Конструкцията е взаимствана от "Super Tigre G71" произведен от "Micromeccanica SATURNO".
Произведени са над 1400 броя. Витлото е българско
Свещите са внос от Италия, производство на фирмата "Micromeccanica SATURNO".
В клуба имаше по няколко от двата вида, също така витла и достатъчно свещи.
За съжаление никой не можа да си спомни къде са ....
Половинка т.е. 12 кубиков сметнах за излишно да търся, имам "Super Tigre G71 R/C F.I."
G71.jpg
G71_2.jpg
Последно е използван за FSR, карбуратора вероятно е от ДБ-12 или ДБ-24.
 
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
Вероятно това,което казва е за по-ранни години и ще го приемем на доверие:biri:
Разследването ми стигна до следния извод: Имало е със сигурност възнаграждение за звание "майстор на спорта" и "заслужил майстор на спорта" , което е отменено неизвестно кога .... След 1980 всички казват, че не са получавали такова възнаграждение. Преди това със сигурност го е имало. Намерих наредба за определяне на възнагражденията при отпуск и пенсия, където се пише:
II. ПРИ ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕТО ПРИ ПОЛЗУВАНЕ НА ПЛАТЕН ОТПУСК И РАЗМЕРА НА ПЕНСИЯТА НЕ СЕ ВКЛЮЧВАТ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ ПРИМЕРНО КАТО:
......
7. Възнаграждението за звание: академик, член-кореспондент, народен, заслужил, майстор на спорта, заслужил майстор на спорта и други подобни, което се плаща не по трудово правоотношение.
Обн. ДВ. бр.33 от 24 Април 1962г.
Най-вероятно е отменено при преминаването ни от ДКМС към ОВТПН някъде 1976 г.
Но за отпуските всички казват, че не е имало проблем с дните отпуска, но пък заплатата при отпуск е по-ниска , така че не са се натискали тези които са щатни .... :) Извинявам се за отклонението от интересната тема :)

Любо, имам един МУЛТИПЛЕКС искаш ли го за музея ?
 

Attachments

  • IMG_20190221_161708.jpg
    IMG_20190221_161708.jpg
    144.9 KB · Прегледи: 15

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Разследването ми стигна до следния извод: Имало е със сигурност възнаграждение за звание "майстор на спорта" и "заслужил майстор на спорта" , което е отменено неизвестно кога .... След 1980 всички казват, че не са получавали такова възнаграждение. Преди това със сигурност го е имало. Намерих наредба за определяне на възнагражденията при отпуск и пенсия, където се пише:

Най-вероятно е отменено при преминаването ни от ДКМС към ОВТПН някъде 1976 г.
Но за отпуските всички казват, че не е имало проблем с дните отпуска, но пък заплатата при отпуск е по-ниска , така че не са се натискали тези които са щатни .... Извинявам се за отклонението от интересната тема.

Любо, имам един МУЛТИПЛЕКС искаш ли го за музея ?
Вальо всяко допълнение е добре дошло,както в темата така и в музея.
Такъв МУЛТИПЛЕКС нямам, той е по-нов от тези които вече имам, но ще му намерим място.
Благодаря предварително!
Ще направя междинен отчет.
21 предаватели, някой пълен комплект и работeщи,други не комплектовани или неработещи.
Като се има предвид, че започнах с два е добре.
Двигателите вече са 39,чакам още и разбира се търся още.
С тях започнах само с един от витрината на магазина.
Автомоделите са около 20.
Авиомодели от старите са само два.
Разбира се има и един стар хеликоптер.
Дипломи,медали ...много.
Има какво още да се желае и постигне.
Между другото всеки е добре дошъл и на място.
 
Последна промяна:

SASHO

Редовен Потребител
Някъде между редовете съм изпуснал това за музея .. Нямам какво да предложа освен оригинала на сканираната книжка от началото на темата.
Имам и каталог на Граупнер, но сравнително млад, от 2000 година :)
И някакъв около същата година/не помня коя е/ на Киошо.
Ако се интересуваш, с радост ще ги изпратя или донеса лично - хем да се запознаем, хем да видя всичко, което описваш по-горе :)

Благодаря за всичко, което представяш в темата! На мен лично ми е много интересно!

Поздрав!
 
Последна промяна от модератор:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В общи линии никъде не съм писъл официално за музея.
Тук там само споменах.
С повече подробности са запознати всички от клуба в гр.Сопот.
Пловдив - м.с.инж.Валентин Динков, м.с.Георги Кабаков, з.м.Асен Танев, Христо Куртинков и Виктор Патев
Горна Оряховица - з.м.с.Валентин Савов, Венцислав Петров
Добрич - Драгомир Драганов
Левски - Пламен Пенчев
Варна - м.с.инж.Светослав Янакиев
На всички тях благодаря от сърце!

Ако съм пропуснал някой, моля да ме извини.
Разбира се и с много други съм говорил, но за сега без резултат.
Може би на по-късен етап...

На практика идеята за темата е от Цветан Тодоров и след това пишейки реших, че мога да направя реален музей.
Трябва да спомена, че имах много.... но по редици причини го подарявах или продавах на символични цени.
Книгите в момента са малко, тази която си сканирал не е от тях.
От големите каталози на Граупнер имам два 81 и 82 година и един само с новостите от 1988г..
На Kyosho дори не съм виждал каталог въпреки, че имахме и такива модели за тях ще пиша съвсем скоро.
Както писах в предният пост всеки е добре дошъл, ще се радвам.

Все още не съм писъл за музея по други форуми, защото искам да е по-завършен.
Предварително искам да обесня, че той се намира в две стаи специално свързани като една.
Не е голямо помещение,като хале.

Подаръци за него приемам до офиса на Еконт в гр.Сопот 4330 на ул.Ганчо Попниколов №17
Любомир Караиванов 0887897416 , моля транспорта да е за моя сметка.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Днес попаднах на този форум:
http://forum.modelka.com.ua/threads/78194-Кордовые-автомодели-в-СССР-история
Интересно четиво, препоръчвам го на владеещите руски език.
Автора е пилот на RC хеликоптер ...вероятно преди това е бил автомоделист.
Аз също съм пилот на RC хеликоптери,а пиша за автомоделите,м.с.Тодор Дилчев лети с хеликоптер.
Иван Минков и м.с.Георги Дончев имат цяла ескадрила самолети.
Все още м.с.инж.Валентин Динков и Генко Базитов се опъват...но никога не е късно.
За това си спомних за още нещо от Русия.
Ничипуренко Юрий Григориевич е водещ конструктор на едно от конструкторските бюра (KБ) в Тула.
Когато Иван приключваше обучението си вече беше шеф на друго (КБ).
От авиомоделистите ни делеше едно стълбище и поради тази причина често бяхме заедно.
След приключване на работа обикновенно се пиеше водка и тогава той често казваше
"тот, кто рожден ползать, не может летать" имайки впредвид,че ще си правим автомодели и няма да летим.
С течение на времето по редица не зависещи от нас причини контактите се загубиха.
Иска ми се да му кажа, че не е бил прав!
Успеха зависи от желанието и упорството!
 
Последна промяна:

SASHO

Редовен Потребител
Книгите в момента са малко, тази която си сканирал не е от тях.
От големите каталози на Граупнер имам два 81 и 82 година и един само с новостите от 1988.
На Kyosho дори не съм виждал каталог въпреки,че имахме и такива модели за тях ще пиша съвсем скоро.

Ще изпратя, каквото писах по-горе :)

IMG_9565.JPG
IMG_9566.JPG
IMG_9567.JPG

Тук на втора страница съм си правил записки като дете :) IMG_9568.JPG
IMG_9569.JPG
IMG_9570.JPG

Вчера се сетих и друго - Мисля, че имам някакви броеве от '90-те години на RC CAR ACTION. Лошото е, че не знам какво е станал ос тях, защото са далеч от мен в момента, но мога да проверя.
Ако представляват интерес - пращам ги и тях! :)

Поздрав!
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Сашо(SASHO) много благодаря !
Със записките ще е дори по-интересно.
Списанията също ще са интересни.
Пръста на каталога "KIOSHO" e близо до "FANTOM 20 4WD"!
Съвсем скоро ще пиша за него.
 
Последна промяна:

AlexM

Редовен Потребител
Сашо много благодаря !
Списанията също ще са интересни.
Любо, като сме на Граупнер Тематика аз имам един Фюзелаж, има някои липси(ските и опашната финка) но е здрав, като има и някои приложащи части.Доста е стар(не толко като нещата за които пишете :hehe: но все пак ), мислех да си правя скейл хеликоптер но изведнъж се оказах без такъв който да сложа вътре.Финансите не ми достигат напоследък за да купя такъв, нито пък за каквото и да било друго така че по добре да ти го подаря за музея.До колкото разбрах няма да е само автомобилна тематика.

graupnerjetrangerhelirauk2008.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Сашо(AlexM), благодаря!
Първо трябва да дойдеш, за да преценим ще може ли да му намерим място.
А може да помогна за да го завършиш, имам някакви идеи за това.
Защото на поляната ще бъде интересно да има повече копия.
Започва затопляне на времето.
В момента в "музея" са трите копия 250-450-500 и още няколко хелита,
стария от Граупнер и не малък брой самолети.
Болшинството са сравнително нови.
Опасявам се, че в определен момент ще трябва да махна част от тях.
Почти всеки ден правя размествания,поради попълнения.
Има и различни нови идеи, но все още не съм започнал да променям съществуващите витрини.
За момента съм отказал само няколко лодки(FSR),защото наистина не може всичко да има.
Но двигателите за FSR има и ще има още.
Примерно "Super Tigre G71" с Иван Минков го свалихме от FSR.
Като се посъберат повече,ще покажа и тях.
С две думи ела, може и да сте група.
 
Последна промяна:

SASHO

Редовен Потребител
Каталозите и книжката вероятно ще тръгнат днес към Сопот. :)

В близките седмици ще имам информация за списанията, като се надявам да са си непокътнати, за да ги взема и изпратя към музея.

Поздрав!
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Class 2 speedmodelcar with Rossi R15 2,5cc, by Dimitar Dishliev, Bulgaria, 1985
Модел от клас А2,скоростен автомодел с двигател до 2,5сс.
Това е основният клас в който се сътезаваха з.м.с.Марин Неделчев и м.с.Димитър Дишлиев.
На практика моделите им се различаваха само по цвета на каросерията.
Модела предостави м.с.Димитър Дишлиев.
AC2blue.jpg
Двигателя е "Rossi 15" (Валентин Савов описа как з.м.с.Марин Неделчев ги режел на струга).
При този модел и задните колела са скрити под каросерията.
Медал.jpg
Това е една от наградите на м.с.Димитър Дишлиев.

24.03.2023
 
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
:write: Модел от клас А2,скоростен автомодел с двигател до 2,5сс.
Това е основният клас в който се сътезаваха з.м.с.Марин Неделчев и м.с.Димитър Дишлиев.
На практика моделите им се различаваха само по цвета на каросерията.
Модела предостави м.с.Димитър Дишлиев.
Двигателя е "Rossi 15" (Валентин Савов описа как з.м.с.Марин Неделчев ги режел на струга).
При този модел и задните колела са скрити под каросерията.
Това е една от наградите на м.с.Димитър Дишлиев.

Този ми прилича на ЦСТКАМ :) Не съм голям специалист, но черната глава .... :(
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Този ми прилича на ЦСТКАМ :) Не съм голям специалист, но черната глава .... :(
Отварям вратата, изваждам модела от витрината, отвивам четири болтчета и снимам:
Rossi 15.jpg
В музея всичко е истинско.
Много Росита са с черна глава, а ЦСТКАМ с черна глава са сравнително малко.
ЦСТКАМ са съвсем друга история с много разновидности, понякога е изключително трудно да ги различиш.
Носил съм от Русия много видове, но на практика не сме ги използвали за състезателни модели.
В определен момент, когато се съберат нужното количество може би ще ги покажа.
 
Последна промяна:

Ivan Minkov

Потребител
Вальо, живо "Rossi 15" си е "доработка а ла Марин Неделчев". Никога не сме ползвали ЦСТКАМ за скоростни модели.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Пролетта на 1985-та в гр.Криводол треньора м.с.Седеф Дончев раздаде няколко нови модела
произведени от PB Racing Products Ltd.
Няма съхранена кутия, но на нея пишеше PB NOVA.
Също като "PB ALPHA" е 2WD модел с напълно независимо окачване.
Почти всички детайли от предното и задно окачване не са променени.
Модела на снимката пристигна вчера, това е "PB NOVA" с двигател "NOVAROSSI REX 350 .21"
NOVA1.jpg
NOVA2.jpg
NOVA3.jpg
NOVA4.jpg
Промяната е в шасито и кутията за предния мост. За шаси се използва готов алуминиев профил.
Кутията за предния мост е от два пластмасови детайла.
На задния мост има голям амортисьор, който при желание може да се използва по два начина.
Както е на снимката или да се контрира по средата.
NOVA5.jpg
Всички пластмасови детайли са с черен цвят(с изключение на джантите,те остават червени).
Именно заради цвета наричахме едната "червената алфа", а другата "черната алфа".
м.с.инж.Валентин Динков, м.с.Георги Дончев, м.с.инж.Светослав Янакиев и моя милост получиха по една кутия.
Сглобявахме ги в гр.Криводол.
При първите стартове се оказа, че слабо място е пластмасовата кутия на предния мост.
м.с.инж.Валентин Динков бързо подобри конструкцията с подходящо огънат дебел тел.
За мен тази "черна алфа" си беше истински провал.

04.06.2023
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Ще направя скок във времето за да представя изключително стар автомодел с въздушен винт.
МЕТЕОР.jpg
1972-73-а изработен от Добри Добрев с.Войнягово.Двигателя е МЕТЕОР МД2,5 преработен от свещов на компресионен.
Добри Добрев е първия моделист в нашият район!
Заниманията му започват от далечната 1957г!

Учител, а по-късно дългогодишен директор на училището в с.Войнягово.
Ракети, самолети, коли, планери, автожири, картинги...трудно е да се опише и обхванат нещата с които се е занимавал.
Една снимка от онези години с неговите ученици.
Ракети.jpg
Радостни и щасливи деца.
 
Последна промяна:
Нагоре