Страхотен урок, браво на автора. Аз лично съм учил малко аеродинамика като хоби и нещата тук определено са по-добре обяснени от други статии, които съм чел.
Интересно ми е дали може да обясните как точно се генерира подемната сила при двуплощниците. Преди няколко часа забелязах един селскостопански двуплощник да кръжи (доста ниско беше) и ми изникна това питане.
Ще се радвам ако някой отговори
Подемната сила при двуплощниците (и при три, четири и т.н. площниците) се генерира при все същите принципи - крилна площ умножена по скоростта на въздушния поток през крилата.
Многоплощниците са "измислени" за да решат някой технологични проблеми в зората на авиацията, които днес са отпаднали. И тъй като в сравнение с монопланите отстъпват като полетни качества, те постепенно са отмрели. Днес са останали нишови приложения на двуплощниците като високата маневреност при ниска скорост и ниската сривна скорост. Селскостопанския самолет който си видял е най-вероятно
АН-2, който е и най-големият двуплощник в днешно време.
Причината АН-2 все още да се използва е способността му да излита и каца с крайно ниска скорост (около 60км/ч без товар) на къси и не особено равни писти, лесен за поддръжка и голяма товароносимост.
Защо са се появили многоплощниците в началото на миналия век? - Липсата на леки и здрави материали за изработката на здрава и лека конструкция, както и липсата на мощни мотори за развиване на високи скорости. Първите самолети са били на практика дървени рамки облечени с плат и мотор от няколко конски сили. Въпреки тази простота, за генериране на достатъчна подемна сила при ниски скорости е необходима голяма крилна площ. Изработката на едно крило с размах достатъчен да осигури тази площ е било непостижимо за технологията тогава (пък и днес). Затова авиоконструкторите са започнали да редят крилата на етажи (етажерки) от по
две,
три, четири и
повече крила.
За съжаление при тази схема ефективността на крилото не е висока. Подемната сила е по-ниска от силата генерирана от едно крило със същата площ, а челното съпротивление е в пъти по-високо. Защо - сложно е, но общо взето заради влиянието на потока на едното крило върху другите, ниския аспект, влиянието на структурни елементи между крилата (обтяжки) и т.н. Затова веднага след като са се научили да правят здрави крила и мощни мотори, многоплощниците постепенно са забравени. Още преди Втората Световна Война.